mardi 9 avril 2013

Commémoration hongroise et philatéliste de la Commission du Danube 1/2


La première organisation liée à la navigation sur le Danube fut instituée par le Traité de Paris du 30 mars 1856 qui mettait fin à la guerre de Crimée. Il s'agissait de la Commission européenne du Danube. (voir sur ce blog, cliquez ici)
La Commission actuelle a été créée par la Convention de Belgrade du 18 août 1948 relative au régime de la navigation sur le Danube. La Commission du Danube est une organisation intergouvernementale de coopération pour la navigation sur le fleuve. 

Planche de timbres hongrois de 1977 présentant les onze pays-membres de la Commission du Danube avant la chute du mur de Berlin.
Elle compte aujourd'hui onze États membres: Allemagne, Autriche, Bulgarie, Croatie, Hongrie, Moldavie, Roumanie, Russie, Serbie, Slovaquie et Ukraine. Quatre États jouissent du statut d'observateur: France, Turquie, Pays-Bas et République tchèque.
Son siège est à Budapest, en Hongrie. Ses langues officielles sont l'allemand, le français et le russe.
Timbres hongrois de 1981 présentant huit pays-membres de la Commission du Danube. Il s'agit de la reprise d'une série de 1967 (le timbre en inclusion) publiée pendant la 25e session de la commission du Danube, à laquelle est ajoutée un autre navire du Danube, ici un hydroglisseur. Elle comprend sept timbres, l'Allemagne n'est pas représentée dans cette série de timbres. 
Les sept timbres de la série de 1981 seront présentés demain 9 avril 2013 sur ce blog.

The Commissions of the Danube
With the advent of steam the importance of the River Danube as a main trade artery between Central Europe and the East grew, however there were two major obstacles: navigation was inherently dangerous in places and there was considerable political obstruction. For trade to grow and navigational conditions to improve, an international agency was required to administer the navigation of the Danube in the interests of all countries. This is a broad theory behind certain Commissions of the Danube. The reality of course is far more complex and rarely were the interests of all nations fully represented.
Summary History of the Commissions of the River Danube 1856 - 1948
1856 Treaty of Paris: European Commission of the Danube established. Russian boundary withdrawn 20 km north of the Danube.
1857 Riparian states meet in Vienna to regulate whole river from Ulm to Braila - largely unsuccessful due to the dominance of Austria-Hungary.
1870 Sulina declared a freeport - therefore cargo could pass up the river without formality.
1878 Treaty of Berlin: European Commission's rights and privileges extended; lower Danube neutralised; Romania becomes full member of the Commission following her independence; Russia again a Danubian country after war with Turkey in 1877.
1895-99 Blasting and canal construction along the Iron Gates section of the river somewhat improves navigation.
1902 Final Sulina arm cut-off completed, thus shortening the river by 11 nautical miles.
1919 Treaty of Versailles grants four rivers including the Danube "international" status.
1921 European Commission of the Danube resumes operations; new International Commission of the Danube set up for the "fluvial" river from Ulm to Braila.
1939-44/5 Danube under German control.
1948 Treaty of Belgrade: new Danube Commission is established to regulate whole navigable river, composed only of riparian states, except for Germany (or Austria, at first).
To be continued on april 9th 2013…