mardi 8 juin 2010

Le cuirassé d'escadre Carnot

Le cuirassé d'escadre Carnot (collection agence Adhémar)

Le cuirassé d'escadre Carnot est issu du programme naval de 1890 dit “flotte d'échantillons" – dont faisaient partie également Charles Martel, Jauréguiberry, Masséna et Bouvet – que la presse n'a pas tardée à qualifier de "flotte de mastodontes". Il s'agissait de tester différents composants sur plusieurs bateaux afin d'obtenir un futur cuirassé idéal. Ce fut loin d'être un succès.
Mis en chantier en 1891 sous le nom de Lazare Carnot, il sera armé définitivement en juin 1897 toujours sous le nom de Carnot, mais pas Lazare, Sadi, président assassiné en 1894. Après une vie sans histoire, alternativement à l'escadre de Méditerranée et celle du Nord, il est mis en réserve en 1913. Le 1er avril 1914, il sert de ponton-caserne à Brest. Seule son artillerie principale, débarquée, participera à la guerre et sera saisie par les Allemands. Carnot est rayé en 1919.

The French Battleship Carnot was named after the popular president of France, Marie François Sadi Carnot, who was assassinated in 1894 in Lyon by an Italian anarchist. This ship was the last battleship built in Toulon, part of a development series of ships of a broadly similar theme ; each one being( supposedly) an improvement; the other ships being Charles Martel, Jaureguiberry, Masséna and Bouvet. Laid down in July 1891, she was launched 12th July 1894. Drawn out construction times in this era were the normhowever Carnot holds the record for the longest!!
After extensive trials, repairs and modifications, Carnot is finally declared operational and fully fitted on 25 June 1897 and deployed with the Eastern Mediterranean and Levant squadron. She remained in the Mediterranean until January 1900 when moved to Brest along with Massena as part of the Northern squadron. She returned to the Mediterranean for summer manoeuvres in June. She spent almost two years from late 1900 – 1902 in the dockyard undergoing repairs and improvements to parts of the underwater structure and was thereafter assigned along with Brennus to the reserve squadron. In August 1905 almost the entire Northern Squadron represented France at the Great International Fleet review of 1905 at Spithead in the Solent in England. October of the same year saw Carnot return to the drydock with further extensive bilge keel problems.
In January 1906 Carnot along with Massena, Jaureguiberry returned again to the Mediterranean. 1907 through to 1913 saw the ship in and out of the dockyards for continuing repairs and brief periods of commission in both the Mediterranean and the Northern fleets as well as being held in reserve fleets. Unfortunately by this time Carnot was out of date and was decommissioned on 1 April 1914 to be used as floating barracks. At the end of July 1919 she was abandoned and sold for scrapping, being finally broken up in 1922.

Le cuirassé d'escadre Carnot

Le cuirassé d'escadre Carnot (collection agence Adhémar)

Le cuirassé d'escadre Carnot est issu du programme naval de 1890 dit “flotte d'échantillons" – dont faisaient partie également Charles Martel, Jauréguiberry, Masséna et Bouvet – que la presse n'a pas tardée à qualifier de "flotte de mastodontes". Il s'agissait de tester différents composants sur plusieurs bateaux afin d'obtenir un futur cuirassé idéal. Ce fut loin d'être un succès.
Mis en chantier en 1891 sous le nom de Lazare Carnot, il sera armé définitivement en juin 1897 toujours sous le nom de Carnot, mais pas Lazare, Sadi, président assassiné en 1894. Après une vie sans histoire, alternativement à l'escadre de Méditerranée et celle du Nord, il est mis en réserve en 1913. Le 1er avril 1914, il sert de ponton-caserne à Brest. Seule son artillerie principale, débarquée, participera à la guerre et sera saisie par les Allemands. Carnot est rayé en 1919.

The French Battleship Carnot was named after the popular president of France, Marie François Sadi Carnot, who was assassinated in 1894 in Lyon by an Italian anarchist. This ship was the last battleship built in Toulon, part of a development series of ships of a broadly similar theme ; each one being( supposedly) an improvement; the other ships being Charles Martel, Jaureguiberry, Masséna and Bouvet. Laid down in July 1891, she was launched 12th July 1894. Drawn out construction times in this era were the normhowever Carnot holds the record for the longest!!
After extensive trials, repairs and modifications, Carnot is finally declared operational and fully fitted on 25 June 1897 and deployed with the Eastern Mediterranean and Levant squadron. She remained in the Mediterranean until January 1900 when moved to Brest along with Massena as part of the Northern squadron. She returned to the Mediterranean for summer manoeuvres in June. She spent almost two years from late 1900 – 1902 in the dockyard undergoing repairs and improvements to parts of the underwater structure and was thereafter assigned along with Brennus to the reserve squadron. In August 1905 almost the entire Northern Squadron represented France at the Great International Fleet review of 1905 at Spithead in the Solent in England. October of the same year saw Carnot return to the drydock with further extensive bilge keel problems.
In January 1906 Carnot along with Massena, Jaureguiberry returned again to the Mediterranean. 1907 through to 1913 saw the ship in and out of the dockyards for continuing repairs and brief periods of commission in both the Mediterranean and the Northern fleets as well as being held in reserve fleets. Unfortunately by this time Carnot was out of date and was decommissioned on 1 April 1914 to be used as floating barracks. At the end of July 1919 she was abandoned and sold for scrapping, being finally broken up in 1922.

Le paquebot côtier Président Auguste-Durand

Le paquebot côtier Président Auguste-Durand (collection agence Adhémar)
Président Auguste-Durand (1961-1982) de la compagnie Yeu Continent créée en décembre 1959 à l'initiative du conseil général de la Vendée. Bateau de 39,7 mètres de long sur 8,51 mètres de large, équipé de deux moteurs de 540 ch, il l'était aussi d'un radar, de stabilisateurs et d'une barre hydraulique. Sa vitesse était de 13 nœuds. Mis en service sur la ligne de l'île d'Yeu en 1961, le paquebot côtier Président Auguste-Durand était le premier à être équipé de ces stabilisateurs anti-roulis pour le plus grand plaisir des passagers, fatigués d'être chahutés. C'était aussi un «beau bateau», ce qui semble une vraie nouveauté si l'on en croit les différents témoignages lus sur le sujet. Même le jeune expéditeur de la carte postale ci-dessus (envoyée à une amie) parle de son choix de la photo de «notre nouveau bateau. Il est vraiment très bien, les coussins sont noirs et jaunes, les rampes d'escaliers, rouges et noirs, les escaliers verts et noirs, il est vraiment épatant.»

Ci-dessous, Président Auguste-Durand à quai à Fromentine en 1962 (source L'île d'Yeu qui m'est chère)

Le paquebot côtier Président Auguste-Durand

Le paquebot côtier Président Auguste-Durand (collection agence Adhémar)
Président Auguste-Durand (1961-1982) de la compagnie Yeu Continent créée en décembre 1959 à l'initiative du conseil général de la Vendée. Bateau de 39,7 mètres de long sur 8,51 mètres de large, équipé de deux moteurs de 540 ch, il l'était aussi d'un radar, de stabilisateurs et d'une barre hydraulique. Sa vitesse était de 13 nœuds. Mis en service sur la ligne de l'île d'Yeu en 1961, le paquebot côtier Président Auguste-Durand était le premier à être équipé de ces stabilisateurs anti-roulis pour le plus grand plaisir des passagers, fatigués d'être chahutés. C'était aussi un «beau bateau», ce qui semble une vraie nouveauté si l'on en croit les différents témoignages lus sur le sujet. Même le jeune expéditeur de la carte postale ci-dessus (envoyée à une amie) parle de son choix de la photo de «notre nouveau bateau. Il est vraiment très bien, les coussins sont noirs et jaunes, les rampes d'escaliers, rouges et noirs, les escaliers verts et noirs, il est vraiment épatant.»

Ci-dessous, Président Auguste-Durand à quai à Fromentine en 1962 (source L'île d'Yeu qui m'est chère)

Le navire-école norvégien Christian Radich


Le navire-école norvégien Christian Radich
(collection agence Adhémar)
Christian Radich, trois-mâts carré, a été construit à partir de 1935 par Framnæs shipyard à Sandefjord (Norvège) grâce au mécénat d’un homme d’affaires sans héritier qui lui donnera son nom. A sa mort en 1889, il légua 50000 couronnes à l’association Christiana school-ship pour la construction d’un trois-mâts. Conçu pour servir de navire-école de la marine marchande norvégienne, il est livré le 17 juin 1937.
Il est basé à Oslo et navigue sous l'immatriculation OMI 5071729. Depuis 1999, il est exploité dans le cadre de croisières payantes et participe à de nombreux événements maritimes européens comme la Cutty Sark, Tall ships Race ou les Armadas.
Christian Radich a une longueur hors-tout de 73 mètres (62,5 mètres pour la coque), un maître-bau de 9,7 mètres et un tirant d'eau de 4,7 mètres pour un déplacement de 1050 tonnes. Il peut atteindre 14 nœuds sous voiles, 10 nœuds au moteur. Son équipage se compose de 18 hommes et il embarque 88 passagers.


Christian Radich is a Norwegian full rigged ship, named after a Norwegian shipowner. The vessel was built at Framnæs shipyard in Sandefjord, Norway, and was delivered on 17 June 1937. The owner was The Christian Radich Sail Training Foundation established by a grant from an officer of that name.
The vessel is a full rigged three masted steel hull, callsign is LJLM, its homeport is Oslo, and the IMO number is 5071729. The class society is Det Norske Veritas, DNV, and its built to +1A1, E0. The vessel is 62.5 m long, with an overall length of 73 m including the bowsprit and a maximum width of 9.7 m. She has a draught of about 4.7 meters and a displacement at full load of 1050 tons. Under engine power, the
Christian Radich reaches a top speed of 10 knots, while she can make up to 14 knots under sail. The crew is 18 all together. It can accommodate 88 passengers. The Christian Radich is well known through the international release in 1958 of the Cinemiracle widescreen movie Windjammer. The Christian Radich sailed to the United States in 1976 as part of the Bicentennial Celebration, and partook in the Operation Sail parade in New York Harbor on July 4, 1976.
The vessel was built for training sailors for the Norwegian merchant navy, and did so for many years. From 1999 and on, the ship has been on the charter market as well as sailing with paying trainees to foreign ports on summer trips, participating in the Cutty Sark Tall Ships' Race and large sail events in various European ports. She won on corrected time in Class A and overall the tall ship in total in 2007, and became the only class A vessel that crossed the finish line. (source Wikipedia)

Le navire-école norvégien Christian Radich


Le navire-école norvégien Christian Radich
(collection agence Adhémar)
Christian Radich, trois-mâts carré, a été construit à partir de 1935 par Framnæs shipyard à Sandefjord (Norvège) grâce au mécénat d’un homme d’affaires sans héritier qui lui donnera son nom. A sa mort en 1889, il légua 50000 couronnes à l’association Christiana school-ship pour la construction d’un trois-mâts. Conçu pour servir de navire-école de la marine marchande norvégienne, il est livré le 17 juin 1937.
Il est basé à Oslo et navigue sous l'immatriculation OMI 5071729. Depuis 1999, il est exploité dans le cadre de croisières payantes et participe à de nombreux événements maritimes européens comme la Cutty Sark, Tall ships Race ou les Armadas.
Christian Radich a une longueur hors-tout de 73 mètres (62,5 mètres pour la coque), un maître-bau de 9,7 mètres et un tirant d'eau de 4,7 mètres pour un déplacement de 1050 tonnes. Il peut atteindre 14 nœuds sous voiles, 10 nœuds au moteur. Son équipage se compose de 18 hommes et il embarque 88 passagers.


Christian Radich is a Norwegian full rigged ship, named after a Norwegian shipowner. The vessel was built at Framnæs shipyard in Sandefjord, Norway, and was delivered on 17 June 1937. The owner was The Christian Radich Sail Training Foundation established by a grant from an officer of that name.
The vessel is a full rigged three masted steel hull, callsign is LJLM, its homeport is Oslo, and the IMO number is 5071729. The class society is Det Norske Veritas, DNV, and its built to +1A1, E0. The vessel is 62.5 m long, with an overall length of 73 m including the bowsprit and a maximum width of 9.7 m. She has a draught of about 4.7 meters and a displacement at full load of 1050 tons. Under engine power, the
Christian Radich reaches a top speed of 10 knots, while she can make up to 14 knots under sail. The crew is 18 all together. It can accommodate 88 passengers. The Christian Radich is well known through the international release in 1958 of the Cinemiracle widescreen movie Windjammer. The Christian Radich sailed to the United States in 1976 as part of the Bicentennial Celebration, and partook in the Operation Sail parade in New York Harbor on July 4, 1976.
The vessel was built for training sailors for the Norwegian merchant navy, and did so for many years. From 1999 and on, the ship has been on the charter market as well as sailing with paying trainees to foreign ports on summer trips, participating in the Cutty Sark Tall Ships' Race and large sail events in various European ports. She won on corrected time in Class A and overall the tall ship in total in 2007, and became the only class A vessel that crossed the finish line. (source Wikipedia)