mardi 10 décembre 2013

Le renouveau du matelotage juif célébré par une série de timbres The renaissance of Jewish seamanship

DICO : Le matelotage est l'étude des différentes techniques du travail de matelot, plus spécifiquement du gabier…

Port de Jaffa.
Le renouveau du matelotage juif (The renaissance of Jewish seamanship) a été célébré par une série de trois beaux blocs-timbres édités le 17 avril 2012. (collection agence Adhémar)

La marine marchande juive n'existait pas du temps de l'empire Ottoman mais commence à se former durant l'occupation britannique. En l'absence d'une véritable économie (industrie et agriculture et devant l'augmentation constante de la population, la nécessité d'importations européenne s'impose et vient donc le problème du transport maritime. De nombreux navires étrangers fréquentent alors les ports de Haïfa, Tel-Aviv et Jaffa. Le potentiel économique du pays en gestation n'échappe pas à la communauté juive (Yishuv) qui connaît ses capacités en capitaux et main-d'œuvre. Dans l'entre-deux-guerres, un certain nombre de compagnies maritimes juives voient le jour qui créent des lignes sur la mer Noire et la Méditerranée orientale. Elles ont pour siège Eretz Israel (la terre d'Israël, également appelée Terre promise). Deux écoles d'hydrographie, sur la rivière Yarkon et dans le port d'Haîfa, sont créés pour fournir un entraînement au matelotage aux professionnels et aux organisations de jeunesse. Tout cela mena à la création d'une marine marchande et militaire pour le nouvel Etat d'Israël.
Jewish seamanship and shipping did not exist during the Ottoman period but this changed after the British occupation of Eretz Israel. Following the establishment of Mandatory rule there was a surge of economic initiatives alongside a steady growth in the population. There was no industry or agriculture to sustain the needs of residents and British government authorities and military, thus importation from Europe via sea increased. Many foreign vessels docked in the Haifa, Tel-Aviv and Jaffa ports, from which goods were then shipped to their final destinations on trucks or trains.
The economic potential of the shipping realm, with its abundance of capital and manpower, did not go unnoticed by businessmen in the Jewish community (the Yishuv) and also attracted the attention of Yishuv leaders. During the 20-year period between the end of WWI and the outbreak of WWII a number of shipping lines owned by Jews operated in Eretz Israel, sailing in the eastern Mediterranean and the Black Sea. Two schools were opened at that time to provide professional seamanship training and maritime youth organizations operated on the Yarkon River and at the Port of Haifa. All of these laid the foundations for the establishment of the State of Israel’s merchant marine and navy.


Hehalutz, 1919, Jaffa

En 1919, la compagnie de navigation Asdot Vesapanut Hofit shipping achète un petit vapeur, Hehalutz (Le pionnier) pour caboter le long des côtes est-méditerranéennes. L'un de ses marins était le fils de Michael Helpern, promoteur de l'organisation de défense juive Hashomer. Au cours de la première vague de retour (Aliyah) à la fin du XIXe siècle, Michael Helpern avait conçu un plan pour créer une flotte juive pour organiser le transport d'immigrants provenant de la Diaspora. Hehalutz, premier bateau juif en Eretz Israël, coule au large des côtes en février 1921.
En 1927, un bateau à moteur, Gozal (Oisillon) est mis en service par la compagnie des ciments Nesher. En 1928, il est commandé par le capitaine Zeev Hayam, pionnier de la marine israélienne.  

Hehalutz, 1919, Jaffa
In 1919, the Asdot Vesapanut Hofit shipping company acquired a small steamship, called Hehalutz (The Pioneer) in order to transport goods along the eastern shores of the Mediterranean. One of the sailors aboard the ship was Jeremiah Helpern, the son of Michael Helpern, the first proponent of the Hashomer defense organization. During the First Aliyah wave of immigrants to Eretz Israel in the late 19th century, Michael Helpern also proposed a plan to establish a Jewish fleet that would bring Jewish immigrants from the Diaspora to Eretz Israel. Hehalutz, the first Jewishowned ship in Eretz Israel, sank off the coast in February 1921.
In 1927, a motorized sail vessel called Gozal (Fledgling) was brought into service by its owner, the Nesher cement company, to carry cement. In 1928, Captain Zeev Hayam commanded its voyages along the eastern Mediterranean. After retiring his command Zeev Hayam continued to promote seamanship and shipping for many years.



Sarah A., 1936, Haïfa

Dans les années 1920, de nombreuses organisations de jeunesse juives (Hapoel, Maccabi, Elizur etc.) entraînent leurs membres aux activités maritimes. Se détachant parmi celles-ci, la Zevulun Seafaring Society préparent ses jeunes à naviguer dans la marine marchande. Jeremiah Helpern, fils de Michael (voir paragraphe précédent) et fondateur de la branche maritime du Beitar (organisation paramilitaire de défense juive) pour les jeunes, en voit tout de suite l'intérêt. A son initiative, est crée une école d'hydrographie pour étudiants juifs à Civitavecchia, en Italie, en 1934. Les diplômés se voient garanti le droit au retour. En 1935, ces étudiants visitent le port d'Haïfa à bord du voilier Sarah A. Cette venue aura un impact considérable dans le développement de la marine. A sa suite, l'Agence juive installe une école maritime à Haïfa. Tous ces étudiants prendront par la suite des postes dans les marines marchande et militaire d'Israël.

Sarah A, 1936, Haifa
Numerous maritime youth organizations, such as Hapoel, Maccabi, Elizur etc. began conducting seamanship training for young people in the early 1920’s. Prominent among them was the Zevulun Seafaring Society, which prepared its members to sail on merchant marine vessels. Jeremiah Helpern, who was among the founders of the Beitar youth movement’s maritime department, understood early on the immense significance of training youths to be seamen. At his initiative, a nautical school for Jewish students was established in Civitavecchia, Italy in 1934. Graduates were granted certificates allowing them to immigrate to Eretz Israel. Students visited Haifa Port aboard the school’s vessel Sarah A in 1935. This event increased Yishuv youths’ interest in maritime training. The Jewish Agency established a nautical school as part of the Technion’s vocational school in Haifa. In time, graduates of both schools came to serve in senior positions in the Israeli navy and merchant marine.



Har Zion, 1936, Tel-Aviv

La compagnie Palestine Maritime Lloyd possédaient deux cargos mixtes qui opéraient sur la ligne Haïfa-Istanbul-Costanza exportant des citrons et rapportant, entre autres, du bois et du bétail. L'un d'eux, Har Zion, était commandé par le capitaine Erich Hirschfeld, marin expérimenté qui avait fuit l'Allemagne nazie. Avec d'autres marins immigrants allemands, il travailla à la construction de la marine d'Eretz Israël. C'est à bord du Har Zion que fut créée l'organisation de jeunesse Hevel Yami Le’Yisrael, destinée à promouvoir l'éducation au matelotage. Dans cette organisation figurait l'ingénieur-mécanicien Emanuel Tuvim, l'un des fondateurs du Zevulun (voir article précédent). Ce fut aussi l'une des grandes figures de la marine naissante.
De 1934 à 1936, un élégant paquebot mixte blanc, Tel-Aviv, servait sur la ligne Haïfa-Trieste. Il était la propriété de Arnold Bernstein, de Hambourg, un magnat de la marine marchande juive. Souvent, des juifs fuyant l'Allemagne, s'engageaient comme marin pour une traversée sans retour.

(texte du Dr. Daniela Ran, Historienne spécialisée de la marine juive)

Har Zion, 1935, Tel-Aviv 
The Palestine Maritime Lloyd company operated two vessels which carried both passengers and freight. They sailed on the Haifa-Istanbul-Costanza route, exporting citrus fruit and importing, among other things, wood and cattle. One of them, the Har Zion, was commanded by veteran seaman Captain Erich Hirschfeld, who was forced to escape Nazi Germany. As one of the professional seamen who immigrated to Eretz Israel from various different countries during the 1930’s, he was among those who laid the professional foundation for a merchant marine in Israel. Hevel Yami Le’Yisrael, an organization that promoted maritime education among the youths of Eretz Israel, was founded on board the Har Zion in June of 1937. Among the organization’s founders was engineer Emanuel Tuvim, also one of the founders of Zevulun, who worked actively to further shipping in Eretz Israel.
From 1934-1936, an elegant white ship sailed the Haifa- Trieste route. The Tel-Aviv, owned by Arnold Bernstein, a Jewish shipping magnate from Hamburg, served as both a passenger and freight vessel. Among the crew were Jews who used this as a way to escape Nazi Germany.

The handful of people and vessels described above are but a small portion of the intense activity that contributed to the development of Jewish shipping in Eretz Israel during the British Mandate period.


Dr. Daniela Ran Historian, specializing in the history of Jewish and Israeli Shipping
With thanks to Captain Hillel Yarkoni for his contribution.

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